ЗАБОРОНЕНІ
ПРИЙОМИ БАТЬКІВ
1. Прогнози-страшилки
Що кажуть дорослі?.. «Не ганяй - носа розіб'єш», «Будеш погано їсти - не зможеш дати здачі», «Не корч гримаси - назавжди таким залишишся».
Що кажуть дорослі?.. «Не ганяй - носа розіб'єш», «Будеш погано їсти - не зможеш дати здачі», «Не корч гримаси - назавжди таким залишишся».
А чому цього не можна озвучувати?
«В пам'ять дитини врізається тільки друга частина конструкції: "розіб'єш", "не зможеш дати здачі", "назавжди залишишся", тому незабаром дитина робить висновок, що життя дуже небезпечний захід, де неприємності підстерігають на кожному кроці». Незабаром мама може виявити, що її жвавий малюк «несподівано» став боязким і недопитливим.
«В пам'ять дитини врізається тільки друга частина конструкції: "розіб'єш", "не зможеш дати здачі", "назавжди залишишся", тому незабаром дитина робить висновок, що життя дуже небезпечний захід, де неприємності підстерігають на кожному кроці». Незабаром мама може виявити, що її жвавий малюк «несподівано» став боязким і недопитливим.
Робота над помилками: не залякуйте, а
намагайтеся зацікавити бажаною поведінкою. Наприклад: «Якщо ти будеш добре
їсти, то будеш сильним і зможеш швидко їздити на велосипеді»; «Якщо поспиш
вдень - наберешся сил, зможеш довго гуляти в зоопарку».
2. Знецінення
Що кажуть дорослі?.. «Не рухай, зараз знову зламаєш!», «Дай я краще сама зроблю!».
Що кажуть дорослі?.. «Не рухай, зараз знову зламаєш!», «Дай я краще сама зроблю!».
А чому цього не можна озвучувати?
Ці фрази дитина розуміє як "ти поганий, у тебе ніколи нічого не вийде. Це буквально руйнує впевненість в собі і своїх силах. В майбутньому така дитина навряд захоче спробувати свої сили в спортивній секції або музичній школі.
Ці фрази дитина розуміє як "ти поганий, у тебе ніколи нічого не вийде. Це буквально руйнує впевненість в собі і своїх силах. В майбутньому така дитина навряд захоче спробувати свої сили в спортивній секції або музичній школі.
Робота над помилками: роблячи помилки,
дитина розвивається і виробляє впевненість в собі. Ми можемо йому допомогти
фразами: «Спробуй ще раз!», «Зламав? Не страшно, зараз полагодимо!».
3. Порівняння
Що кажуть дорослі?.. «Оленці теж три, а вона вже миє руки сама!», «Подивися на хлопчика - він ніколи не б'ється!».
Що кажуть дорослі?.. «Оленці теж три, а вона вже миє руки сама!», «Подивися на хлопчика - він ніколи не б'ється!».
А чому цього не можна озвучувати?
Дитина починає сумніватися - чи дійсно батьки її люблять? А може, сусідську Оленку, все-таки, більше? І чи не підуть вони до неї назавжди? В результаті замість «позитивного прикладу» дитина отримує страх і розгубленість, а замість бажання наслідувати сусідську Оленку - ревнощі і бажання смикнути її як слід за косичку, щоб не була такою гарною.
Дитина починає сумніватися - чи дійсно батьки її люблять? А може, сусідську Оленку, все-таки, більше? І чи не підуть вони до неї назавжди? В результаті замість «позитивного прикладу» дитина отримує страх і розгубленість, а замість бажання наслідувати сусідську Оленку - ревнощі і бажання смикнути її як слід за косичку, щоб не була такою гарною.
Робота над помилками: набагато більш
правильна стратегія - влаштувати змагання дитини... з самою собою. Місяць тому
вона ще не мила руки сама - а зараз почала; рік назад не вміла кататися на
велосипеді - зараз ганяє без "додаткових коліс"... Заведіть журнал
успіхів і переглядайте його разом з малюком. Нагадування про минулі перемоги
підштовхне дитини до нових досягнень.
4. Захвалювання
Що кажуть дорослі?.. «Ти у мене найрозумніший (найкрасивіший...), «Куди Сашкові до тебе!».
Що кажуть дорослі?.. «Ти у мене найрозумніший (найкрасивіший...), «Куди Сашкові до тебе!».
А чому цього не можна озвучувати?
Постарайтеся хвалити не самого малюка ("Ти у нас найпрекрасніший"), а його дії ("Ти дуже красиво намалював", "Ти добре все зробив"). Інакше дитина виявиться занадто залежною від схвалення оточуючих і буде прагнути похвали, а не досягнення мети. Крім того, скоро ваш малюк опиниться в першому дитячому колективі (садку, школі), де навряд чи однолітки тут же кинуться визнавати його "зірковість". А це може стати досить сильним розчаруванням.
Постарайтеся хвалити не самого малюка ("Ти у нас найпрекрасніший"), а його дії ("Ти дуже красиво намалював", "Ти добре все зробив"). Інакше дитина виявиться занадто залежною від схвалення оточуючих і буде прагнути похвали, а не досягнення мети. Крім того, скоро ваш малюк опиниться в першому дитячому колективі (садку, школі), де навряд чи однолітки тут же кинуться визнавати його "зірковість". А це може стати досить сильним розчаруванням.
5. Звинувачення
Що кажуть дорослі?.. «Перестань кричати - у мене зараз голова лопне!», «У бабусі мало серце не зупинилося!».
Що кажуть дорослі?.. «Перестань кричати - у мене зараз голова лопне!», «У бабусі мало серце не зупинилося!».
А чому цього не можна озвучувати?
Дитина сприймає все буквально. Чутливі і емоційні дітки можуть перетворитися в мовчазних, адже через будь-який відкритий прояву емоцій у мами може розлетітися на шматки голова! Спритніші малюки поекспериментують з висотою і гучністю криків, переконаються, що голови-серця у всіх цілі, і почнуть ігнорувати всі ваші заклики. Пізніше ці діти навряд чи поспівчувають вам під час хвороби - мама стільки разів жартувала, що їй боляче... Цим самим створила інфляцію власних слів.
Дитина сприймає все буквально. Чутливі і емоційні дітки можуть перетворитися в мовчазних, адже через будь-який відкритий прояву емоцій у мами може розлетітися на шматки голова! Спритніші малюки поекспериментують з висотою і гучністю криків, переконаються, що голови-серця у всіх цілі, і почнуть ігнорувати всі ваші заклики. Пізніше ці діти навряд чи поспівчувають вам під час хвороби - мама стільки разів жартувала, що їй боляче... Цим самим створила інфляцію власних слів.
Робота над помилками: кращий спосіб
справитися з малюком, який захопився - переключити його увагу на гру. Ганяє по
квартирі з криками - підійдіть і прошепочіть що-небудь на вушко. Дитина
зацікавиться... і через кілька секунд охоче змінить «кричалки» на «шепталки».
6. Ультиматум
Що кажуть дорослі?.. «Не з'їси суп - торта не дам», «Не прибереш іграшки - мультика не отримаєш».
Що кажуть дорослі?.. «Не з'їси суп - торта не дам», «Не прибереш іграшки - мультика не отримаєш».
А чому цього не можна озвучувати?
Ваш малюк все схоплює на ходу, правда? Ви хочете через пару років почути: «Не даси тістечко - суп їсти не буду», «Вчити літери?! Тоді купи о-о-ось ту машину!»?
Ваш малюк все схоплює на ходу, правда? Ви хочете через пару років почути: «Не даси тістечко - суп їсти не буду», «Вчити літери?! Тоді купи о-о-ось ту машину!»?
Робота над помилками: якщо привчати до
режиму виходить тільки через ультиматум, покличте на допомогу гру. Наприклад,
суп - це море, в якому плавають кораблики-овочі. Ваш "кит" охоче їх
"проковтне".
7. Шантаж любов'ю
Що кажуть дорослі?.. «Я тебе такого не люблю!», «Ну і хто з таким брудним дружити буде?», «Не будеш слухатись - любити не буду!».
Що кажуть дорослі?.. «Я тебе такого не люблю!», «Ну і хто з таким брудним дружити буде?», «Не будеш слухатись - любити не буду!».
А чому цього не можна озвучувати?
Ще жодного малюка ці фрази не змусили вести себе добре. Навпаки, дитина починає відчувати сильніший страх і розгубленість, намагається повернути мамин інтерес будь-якими доступними способами - тобто капризами і істериками. Адже дитина підсвідомо відчуває, що любов мами або її відсутність для неї питання виживання, тут вже не до хороших манер! Не кажучи про те, що шантаж любов'ю може призвести до формування низької самооцінки на довгі роки: дитина запам'ятає, що сама по собі вона любові не заслуговує, ну хіба тільки якщо буде виконувати всі побажання оточуючи.
Ще жодного малюка ці фрази не змусили вести себе добре. Навпаки, дитина починає відчувати сильніший страх і розгубленість, намагається повернути мамин інтерес будь-якими доступними способами - тобто капризами і істериками. Адже дитина підсвідомо відчуває, що любов мами або її відсутність для неї питання виживання, тут вже не до хороших манер! Не кажучи про те, що шантаж любов'ю може призвести до формування низької самооцінки на довгі роки: дитина запам'ятає, що сама по собі вона любові не заслуговує, ну хіба тільки якщо буде виконувати всі побажання оточуючи.
Робота над помилками: найважливіше для
мам «граматичне» правило: по відношенню до малюка слово «люблю» з часткою «не»
не вживається. Винятків із правила немає.
Коментарі
Дописати коментар