Звідки береться співзалежність?
(4 стадії співзалежності за
Уайнхолд)
Співзалежність
виникає, коли в глибокому дитинстві не завершується одна з 4-х стадій розвитку
дитини і її увага зациклюється на цій стадії до тих пір, поки вона не
усвідомлює своїх потреб в тому віці і не зможе їх задовольнити.
Ось ці 4 стадії згідно Б. і Дж.
Уайнхолд:
1- стадія. Коли ми народжуємося, ми вже знаходимося на першій стадії - стадія співзалежності.
Природа передбачила симбіотичні взаємини між матір'ю і дитиною, при яких вони не відчувають поділу, тобто себе окремо один від одного. Це дар природи, який гарантує людському немовляті догляд, якого воно потребує, шляхом вирішення перших завдань - зв'язку і створення довіри.
Дана стадія триває приблизно 6-9 місяців, до тих пір, поки дитина не починає повзати і ставати на ноги.
1- стадія. Коли ми народжуємося, ми вже знаходимося на першій стадії - стадія співзалежності.
Природа передбачила симбіотичні взаємини між матір'ю і дитиною, при яких вони не відчувають поділу, тобто себе окремо один від одного. Це дар природи, який гарантує людському немовляті догляд, якого воно потребує, шляхом вирішення перших завдань - зв'язку і створення довіри.
Дана стадія триває приблизно 6-9 місяців, до тих пір, поки дитина не починає повзати і ставати на ноги.
2️- стадія. Стадія протизалежності.
Протягом цього періоду, пік якого припадає на вік приблизно 18-36 місяців, першим завданням розвитку є відділення.
До цього часу і у батьків, і у дитини дуже сильна потреба стати незалежними людьми. У дитини виражений стимул до дослідження світу і відділення ("Я хочу це зробити сама"), тоді як батьки прагнуть витрачати більше часу на свої довгострокові інтереси, такі як кар'єра і власні взаємини.
Процес відділення поступово відбувається протягом всього періоду і коливається між віком 2-3 роки.
Якщо друга стадія завершується без будь-яких ускладнень, то у віці приблизно трьох років дитина готова перейти до третьої стадії.
Протягом цього періоду, пік якого припадає на вік приблизно 18-36 місяців, першим завданням розвитку є відділення.
До цього часу і у батьків, і у дитини дуже сильна потреба стати незалежними людьми. У дитини виражений стимул до дослідження світу і відділення ("Я хочу це зробити сама"), тоді як батьки прагнуть витрачати більше часу на свої довгострокові інтереси, такі як кар'єра і власні взаємини.
Процес відділення поступово відбувається протягом всього періоду і коливається між віком 2-3 роки.
Якщо друга стадія завершується без будь-яких ускладнень, то у віці приблизно трьох років дитина готова перейти до третьої стадії.
3️- стадія. Стадія незалежності.
Протягом цієї стадії, яка, як правило, триває до шести років, більшу частину часу дитина здатна діяти автономно, але вона все ще відчуває і здійснює дії в стані зв'язку зі своїми батьками і сім'єю.
Після завершення третьої стадії дитина підготовлена до переходу до четвертої стадії взаємин.
Протягом цієї стадії, яка, як правило, триває до шести років, більшу частину часу дитина здатна діяти автономно, але вона все ще відчуває і здійснює дії в стані зв'язку зі своїми батьками і сім'єю.
Після завершення третьої стадії дитина підготовлена до переходу до четвертої стадії взаємин.
4️- стадія. Стадія взаємозалежності.
На цій останній стадії, яка зазвичай в періоді 6 - 12 років, ступінь близькості взаємин між дитиною та іншими людьми коливається. Дитина шукає більшої близькості, або раптом намагається віддалитися.
Головне завдання даної стадії - надбання здатності рухатися вперед і назад між з'єднанням і відділенням, не відчуваючи при цьому будь-якого дискомфорту.
На цій останній стадії, яка зазвичай в періоді 6 - 12 років, ступінь близькості взаємин між дитиною та іншими людьми коливається. Дитина шукає більшої близькості, або раптом намагається віддалитися.
Головне завдання даної стадії - надбання здатності рухатися вперед і назад між з'єднанням і відділенням, не відчуваючи при цьому будь-якого дискомфорту.
Якщо щось
порушує завершення будь-якого з цих стадій, то протягом усього життя людини
будуть повторюватися процеси, що ведуть до завершення стадій психологічного
розвитку.
Результат незакінченого з'єднання та/або відділення - це співзалежність.
Результат незакінченого з'єднання та/або відділення - це співзалежність.
Співзалежна
людина буде:
- прив'язаною або залежною, або
- намагатися завершити відділення чи автономію, стаючи дуже відокремленою, тобто протизалежною, або
- буде ходити по колу між тим і іншим.
- прив'язаною або залежною, або
- намагатися завершити відділення чи автономію, стаючи дуже відокремленою, тобто протизалежною, або
- буде ходити по колу між тим і іншим.
Сама того не
усвідомлюючи, людина буде шукати будь-яку ситуацію, яка нагадує їй ту, де вона
не завершила свою чергову стадію розвитку і ця ситуація стане займати всю її
увагу.
Вона буде переповнена старими почуттями, бажаючи позбутися від них, але вийти з пам'яті минулого людина зможе лише, визнавши свій негативний емоційний досвід, коли вона вперше намагалася завершити чергову стадію розвитку.
Вона буде переповнена старими почуттями, бажаючи позбутися від них, але вийти з пам'яті минулого людина зможе лише, визнавши свій негативний емоційний досвід, коли вона вперше намагалася завершити чергову стадію розвитку.
Коментарі
Дописати коментар