Для успіху в житті вміння спілкуватися з
людьми набагато важливіше за наявність таланту
Джон Леббок
Спілкування (комунікація) – процес
обміну думками, почуттями, враженнями, загалом – повідомленнями.
Уміння
ефективно спілкуватися – один із найголовніших чинників успіху в будь-якій
сфері сучасного життя. Побудувати кар'єру, завести надійних друзів, влаштувати
своє особисте життя, домогтися успіху і визнання неможливо без уміння ефективного
спілкування.
Комунікативна
компетентність є надійним фундаментом здорових міжособистісних стосунків і
професійного успіху. Вдосконалення навичок міжособистісного спілкування може
відкрити перед людиною нові можливості. Коли ми правильно і точно висловлюємо
свої думки, наша позиція стає зрозумілою іншим людям. Тому, ймовірніше, що нам
вдасться досягти взаєморозуміння.
Функції комунікації
Комунікація
виконує кілька важливих функцій для життя людей, зокрема, такі:
1.
Задоволення потреби у
спілкуванні.
2.
Уточнення уявлення про себе.
3.
Демонстрування поваги до
іншого.
4.
Розбудова стосунків.
5.
Обмін інформацією.
6.
Вплив на інших.
Вербальне і невербальне спілкування
Люди можуть
передавати свої повідомлення словами, тобто вербально (усно або письмово) і без
слів – невербально (за допомогою інтонації, сили голосу, темпу вимови, а також
міміки, жестів, положення тіла).
Бар’єри ефективного спілкування
Ефективна комунікація – це обмін повідомленнями, під час якої
співрозмовники демонструють взаємоповагу, і той, хто слухає, сприймає з
повідомлення саме те, що має на увазі мовець.
Здається, що
може бути простішим за спілкування: один говорить, а другий слухає. Однак цей
процес не такий простий, адже нерідко трапляється, що зміст відправленого нами
повідомлення не збігається з тим, що його отримує співрозмовник.
Ми часто
ображаємося, якщо хтось не розуміє наших бажань або мотивів наших вчинків.
Проте насправді дві людини можуть подивитися той самий фільм, прочитати ту саму
книжку й отримати від них протилежні враження. Якщо вони сперечаються між
собою, то роблять це тому, що їхні внутрішні моделі реальності не зовсім
однакові.
Поради для ефективного спілкування
·
Спілкування
неможливе без встановлення контакту зі співрозмовником. Продемонструйте
співрозмовникові зацікавленість і готовність до розмови виразом обличчя і
положенням тіла.
·
Слухайте
активно: подавайте співрозмовникові сигнали, що ви слухаєте його уважно і
намагаєтеся зрозуміти. Це можна зробити, час від часу повторюючи своїми словами
найбільш важливі висловлювання співрозмовника. Робіть це з позитивною або
питальною інтонацією, робіть короткі зауваження на кшталт: «так, розумію»,
«точно», «цікаво», «чудово».
·
Будьте
спостережливими, уважно стежте за емоціями, настроєм співрозмовника.
·
Не
перебивайте співрозмовника, дайте йому можливість висловити свою думку до
кінця. Саме думку, а не фразу чи пропозицію.
·
Щоб
співрозмовник правильно зрозумів вашу основну думку, не захоплюйтеся загальними
словами або занадто довгими фразами. Що конкретніше буде висловлена ідея, то
простіше іншій людині зрозуміти її.
·
Говоріть
достатньо голосно і чітко (це додає вашій мові впевненості).
·
Під час
розмови підтримуйте зоровий контакт зі співрозмовником, використовуйте
адекватні невербальні сигнали, які можуть сказати співрозмовникові більше, ніж
слова (жести, рухи, вираз обличчя, міміку тощо).
Коментарі
Дописати коментар